Rodinné poradenstvo

Rodinná terapia ponúka cestu, spôsob ako vytvoriť a udržať zdravú a fungujúcu rodinnú jednotku. Nie je terapiou založenou na individuálnom rozhovore. Rodinný terapeut pracuje s tým, že každý človek nie je iba individuálnou bytosťou, ale je súčasťou mnohých sociálnych skupín a systémov. Správanie dieťaťa je tak ovplyvnené ľuďmi v jeho sociálnych skupinách. Ide o proces, v ktorom sa rôznymi metódami a prostriedkami pomáha rodine a jej jednotlivým členom orientovať sa v ich aktuálnej životnej situácii a riešiť konflikty a problémy, ktorými rodina trpí. Je to špecifické poradenstvo, ktorého sa zúčastňuje rodina ako celok alebo jej členovia jednotlivo.

…ako náhle si začneš veriť, budeš vedieť ako žiť…

Oblasti, v ktorých je poskytované:

1. PRE RODIČOV A DETI

– výchova detí a dospelých
– vzťahové a emocionálne problémy
– ťažkosti v škole a škôlke
– problémy s učením
– problémové správanie – hnev, agresivita, nesústredenie…
– strachy, fóbie, obavy
– problémy s jedlom a vyprázdňovaním
– problémy so spánkom a zaspávaním
– komunikačné a socializačné problémy

2. RODINA V ROZVODE

– poradenstvo pred, počas a po rozvode

– sprevádzanie dieťaťa rozvodom

– stabilizácia rodinného prostredia

– pomoc pri vytvorení čo najmenej bolestivého obdobia

3. FILIÁLNA TERAPIA( frekventantka)

– nácvik rodičovských zručností

Špeciálny tréningový program pre rodičov detí od 3-8 rokov, ktorý je zameraný na tréning rodičovských zručností. Pomáha posilňovať vzťah medzi rodičom a dieťaťom. Počas 30 minútovej hry, kedy rodičia používajú špeciálne hračky sa prehlbuje ich vzájomný vzťah a tým sa vytvára bezpečný priestor, v ktorom sa dieťa učí empatie, zvyšuje si sebavedomie a sebakontrolu. V tomto priestore dieťa dostáva možnosť ľahšie prejaviť svoje skryté emócie, túžby či potreby.
Hra je pre deti tým najprirodzenejším spôsobom komunikácie. Dospelí o svojich zážitkoch, myšlienkach a pocitoch hovoria. Deti využívajú na objavovanie svojich zážitkov hru. Vyjadrujú v nej to, čo si myslia a čo cítia.
Rodičov sa učia „terapeutické základy“ (reflektívne počúvanie, zadávanie hraníc, dávanie možností, oceňovanie dieťaťa, budovanie sebavedomia dieťaťa, reflektovanie pocitov dieťaťa a pod.)

Vplyv na dieťa:
Vplyv na rodiča:

– zníženie úzkosti, strachu, plachosti a nerozhodnosti
– učí sa nieť zodpovednosť za svoje rozhodnutia
– zlepšuje si emocionálne a sociálne prostredie
– zvyšuje si kvalitu vzťahov so súrodencami, kamarátmi, spolužiakmi
– znižovanie problematického správania

– zvyšovanie sebavedomie rodiča a jeho kompetencie
– znižuje stres
– pozitívnejšie rodinné prostredie
– empatickejší prístup k deťom
– efektívnejšia spolupráca s dieťaťom

4. TERAPIA HROU (frekventantka)

Hra je pre deti prirodzený komunikačný spôsob ako pre dospelých rozprávanie.
V špeciálne upravenej detskej herni sa hračky používajú ako slová  a hra je rečou dieťaťa. Umožňuje sa mu tak vypovedať svoje pocity, myšlienky, potreby a túžby bez použitia slov a ak je dieťaťu porozumené, začne sa cítiť lepšie. Učí sa tu reálne zvládať životné situácie a využíva pri tom svoje vlastné vnútorné zdroje.
A tak sa dieťa môže každý týždeň chodiť hrávať do špeciálnej herne kde je množstvo hračiek a cítiť sa lepšie.

Preventívna metóda:

– pri zmenách v rodine

– narodenie súrodenca

– zmena bývania

– nástup do materskej školy, základnej školy

– prehĺbenie vzťahu rodič dieťa

Kedy využiť terapiu hrou:

– s poruchami pripútania

– poruchy správania

– emocionálne výkyvy

– sociálne nezačlenené dieťaťom

– psychosomatické ťažkosti